NVC Nieuwe Veteranen Club
Regio Noord-West
Homepage Over ons Merken Regio´s Nieuws Agenda E-kaart Contact Gastenboek
Foto´s: Batavus Simson Yamaha ´Mijn Tweewieler´ Ledenservice Advertentie´s

Verslag pinksterrit Zaandam 12 mei 2008


Industrie
De rit is door alle deelnemers en een deelneemster “jawel, er reed ook een vrouw mee met veel discipline gereden. Nergens geen opstoppingen bij kruisingen, ook verkeerslichten werden niet genegeerd. Van tevoren was aangekondigd dat er in die gevallen op elkaar zou worden gewacht. Dit heeft de hele rit goed gewerkt, niemand heeft hoeven stressen om bij de groep te blijven. De uitgezette rit had een industrieel karakter, en ging langs oude Amsterdamse scheepswerven voor zover die nog aanwezig waren en anders restanten ervan. In hoogtij hebben zo rond de tienduizend Amsterdammers in deze sector gewerkt, een groot schip kon geheel inclusief motor en keerkoppeling in Amsterdam worden gemaakt. Jammer dat zoveel kennis en deskundigheid verloren is gegaan. We reden langs oude hijsinstallaties onder kranen door en langs hellingen. De route liep van Oostzaan, Landsmeer, IJburg, Zeeburg, Niewendam en industrieterrein Niewendammerham via Buiksloterham naar het oude N.D.S.M. terrein. Nu zijn daar veel kunstenaars gehuisvest. Gelukkig heeft dit terrein nu een monumentale status gekregen, het hoge kraanspoor op het terrein heeft een nieuwe bestemming gekregen, hierop is een gebouw van televisieproducent I.D.T.V. gebouwd. De tussenstop leek in de eerste instantie een probleem, men wilde ons niet allemaal tegelijk hebben. De Y Kantine bracht uitkomst, omdat iedereen buiten zat vanwege het prachtige weer was er binnen voldoende ruimte voor ons. Na een uur te hebben gepauzeerd zijn we via Tuindorp Oostzaan naar de Burcht in Zaandam gereden en hebben we op de Dam nog na zitten praten. Of we volgend jaar weer rijden met de Pinkster is in dit stadium nog niet zeker, aan het enthousiasme van de deelnemers heeft het in ieder geval niet gelegen. Een ding is wel bewezen, er is veel behoefte aan ritten in deze regio gezien de vele vragen die er van tevoren over zijn gesteld. Afgezien van het rommelige begin gaven diverse mensen me een hand en zeiden het een leuke rit te hebben gevonden “kijk, dat geeft de burger moed.Na het bovenstaande tranendal is er ook iets heel positiefs te melden, de rit is door alle deelnemers en een deelneemster “jawel, er reed ook een vrouw mee met veel discipline gereden. Nergens geen opstoppingen bij kruisingen, ook verkeerslichten werden niet genegeerd. Van tevoren was aangekondigd dat er in die gevallen op elkaar zou worden gewacht. Dit heeft de hele rit goed gewerkt, niemand heeft hoeven stressen om bij de groep te blijven. De uitgezette rit had een industrieel karakter, en ging langs oude Amsterdamse scheepswerven voor zover die nog aanwezig waren en anders restanten ervan. In hoogtij hebben zo rond de tienduizend Amsterdammers in deze sector gewerkt, een groot schip kon geheel inclusief motor en keerkoppeling in Amsterdam worden gemaakt. Jammer dat zoveel kennis en deskundigheid verloren is gegaan. We reden langs oude hijsinstallaties onder kranen door en langs hellingen. De route liep van Oostzaan, Landsmeer, IJburg, Zeeburg, Niewendam en industrieterrein Niewendammerham via Buiksloterham naar het oude N.D.S.M. terrein. Nu zijn daar veel kunstenaars gehuisvest. Gelukkig heeft dit terrein nu een monumentale status gekregen, het hoge kraanspoor op het terrein heeft een nieuwe bestemming gekregen, hierop is een gebouw van televisieproducent I.D.T.V. gebouwd.

De tussenstop leek in de eerste instantie een probleem, men wilde ons niet allemaal tegelijk hebben. De Y Kantine bracht uitkomst, omdat iedereen buiten zat vanwege het prachtige weer was er binnen voldoende ruimte voor ons. Na een uur te hebben gepauzeerd zijn we via Tuindorp Oostzaan naar de Burcht in Zaandam gereden en hebben we op de Dam nog na zitten praten. Of we volgend jaar weer rijden met de Pinkster is in dit stadium nog niet zeker, aan het enthousiasme van de deelnemers heeft het in ieder geval niet gelegen. Een ding is wel bewezen, er is veel behoefte aan ritten in deze regio gezien de vele vragen die er van tevoren over zijn gesteld. Afgezien van het rommelige begin gaven diverse mensen me een hand en zeiden het een leuke rit te hebben gevonden “kijk, dat geeft de burger moed.

Jaap Kraay

Verslag Haarlemse Muggen Toerrit

Voor de 8e achtereenvolgende keer organiseerde de Nieuwe Veteranen Club de Haarlemse Muggenrit zondag 25 maart 2007. Als toerrit coördinator ben je er met deze rit al vanaf januari mee bezig. Toen de winter in januari zich manifesteerde als erg mild, nam ik het besluit om de rit door de prachtige Bollenstreek te laten gaan. Als je zo’n besluit neemt, wil dat nog niet zeggen dat langs de route ook daadwerkelijk de voorjaarsbloemen bloeien. Gelukkig voor ons allen was het weer ideaal – zon en rond de 15 graden en de bloemen straalden ons tegemoet. Op sommige plekken rook je de hyacinten al op grote afstand. Zo’n rit voorbereiden betekent diverse stappen zetten zoals, rit plannen op papier en daadwerkelijk voorrijden; in totaal 6 ritbegeleiders zien te vinden en al voor de achtste maal hadden wij aan Henk Put van het gelijknamige Tweewielerbedrijf Put uit Haarlem een geweldige sponsor en bezemwagen. Daarnaast zijn er zaken te regelen als publiciteit via kranten, radio en lokale TV, veiligheidshesjes, twee tussenstoppen zien te vinden met ruimte voor ongeveer 80 gasten per tussenstop met een veilige parkeerplaats voor onze paradepaardjes.
Door het mooie weer en flink wat publiciteit was er een opkomst van rond 200 bromfietsen! Nog nooit waren er zoveel bij een evenement in Regio Noord-West! Om kwart over 9 waren de eersten al vanuit Friesland aangekomen. Ook waren er liefhebbers uit Brabant. Hiermee zie je weer, dat deze rit door veel liefhebbers wordt aangegrepen na de winter eindelijk weer eens te toeren. Sinds kort heb ik mijn oude liefde weer aangeschaft. Beter gezegd, ik heb zo’n prachtige Puch gekocht die ik vroeger ook heb gehad. Echt genieten was dat.
Henk Put had een megafoon aangeschaft voor de rit zodat ik me goed verstaanbaar kon maken op De Grote Markt, hartelijk bedankt Henk dat scheelt de club veel geld! Het blijkt ieder jaar maar weer hoe graag Henk Put de toerrit ondersteund.
Vanuit Haarlem ging de rit naast de Leidse vaart langs Heemstede en Bennebroek, waarna in Vogelenzang de eerste bloeiende bollenvelden zichtbaar werden. Via de Zilk ging de rit langs de prachtige duinen aan de westkant en bollenvelden aan de oostkant van de weg. Aan het eind van de boulevard in Noordwijk hield de eerste groep lunch pauze en konden de toeristen zich vergapen aan al het moois. Na Noordwijk ging de rit weer via langs de Leidsevaart en andere wegen langs bollenvelden naar Lisse, waar de tweede groep pauzeerde bij wegrestaurant Engel. Vanaf Lisse werd de rit meer landelijk vervolgd over 17 kilometers ringdijk van de Haarlemmermeer polder. Via de dorpen Lisserbroek, Beinsdorp, Cruquius en Vijfhuizen werd uiteindelijk Haarlem weer bereikt.

Met dank aan de ritbegeleiders met Cor van Oene letterlijk voorop, Nico Valstar, Dave Duinhoven, Jaap Kraay, Henk Put van het gelijknamige Tweelierbedrijf Put en ondergetekende, hoop ik dat 2008 ons net zo’n mooie rit mag brengen.

Hans Duinhoven

Boven vlnr: Nico Valstar, Jaap Kraay
Onder vlnr: Henk Put, Dave Duinhoven, Hans Duinhoven & Cor van Oene

Pagina reeds : 4826 keer bezocht

Copyright © Whoosh 2018