NVC Nieuwe Veteranen Club
Regio Zuid-West
Homepage Over ons Merken Regio´s Nieuws Agenda E-kaart Contact Gastenboek
Foto´s: Batavus Simson Yamaha ´Mijn Tweewieler´ Ledenservice Advertentie´s

Bromfiets toerrit door het Groene Hart van Zuid-Holland d.d. 28 oktober 2007 ´n groot succes!


Met een overweldigende deelname van bromfiets veteranen-liefhebbers, totaal 17 verschillende merken, vanaf Demm tot Zundapp waren hier aanwezig.

Zundapp -in zeer veel modellen- was 36 keer aanwezig, hierna volgde de Kreidler enz.,ook zeer mooie Italiaanse modellen waren hier, ´n enorm verschil met de degelijke Duitse merken en natuurlijk ook die hele mooie Garelli, ik heb dit als eens eerder verwoord maar het moet me van het hart, ik was toen 18 jaar oud, je leende in die tijd niet, dus eerst werken en sparen, en ik had een heel knap meisje,maar was ook verliefd op zo´n sportief Italiaans Garelli bromfietsmodel en dat is nog steeds gebleven. Ze konden natuurlijk wel heel mooie sport bromfietsen maken.

Wij hadden via e-mail 23 aanmeldingen voor deelname aan deze rit (mijn dank voor uw opgave/hulde), dus verwachtten wij een 30-tal deelnemers en dat is een goed werkbaar groepje, kan je vlot rijden en is zeer goed te overzien. Dat is dan wel schrikken als het zij- terrein vol staat om 10.30 uur en om 11.00 uur het voor-terrein + het toegangspad niet meer bereikbaar waren. Ik meende dat ze alleen voor de koffie en koeken gekomen waren, maar dat was niet zo; volgens de telman waren er om 11.00 uur 132 personen bij ons aanwezig, zowel binnen als buiten, totaal 78 bromfietsrijders hebben zich ingeschreven, ca 26 hebben dit om eigen redenen verzuimd, terwijl deelname geheel vrijblijvend en kosteloos is, maar ik wil wel weten wie er mee doet, en nogmaals voor de volgende keer geef even je naam op voor deelname, zodat wij weten hoeveel personen er komen, dus ook in april 2008. Een iets andere rit, met een hapje vooraf en een drankje toe geheel gratis, en dan laat ik u, van de Reeuwijkse Plassen wat meer zien.

U weet dat ik een paar brommertjes verzamel en soms laat ik ze wel eens zien maar een goede kennis van me kwam met de navolgende vraag; "Jan kan ik mijn motor vriend Theo bij je aanmelden voor de tourrit, hij rijdt zelf motor en heeft ook een Sparta scooter, maar geen bromfiets, hij zou graag met een Sparta mee doen, die heb jij toch wel?" en nu ben ik helaas geen fan van Sparta, je hebt het of niet, maar in een donker hoekje van mijn schuurtje stond nog een te restaureren groene Sparta sport 2V, uit 1969 wel in geheel orginele staat maar met een motortje die nog wat problemen gaf en dat komt dan wel eens, maar nu moest dat vlot gaan lopen en dan komt natuurlijk het moeilijke, ga je met de éne liefde zaterdag winkelen, of doe je de andere liefde, (moeilijk-moeilijk) je zal een keus moeten maken tussen die twee. In dit geval; maandag - niet lekvrij- snort de sport 2V. En waarom deze story?
Theo Schakel is dus niet alleen een motor fanaat, in de goede zin, hij is namelijk de kleinzoon van de oprichter van de oer degelijke Sparta bromfiets fabriek uit Apeldoorn, ja en dan kan je natuurlijk alleen maar met een Sparta rijden, maar hij is ook ´n goed fotograaf, zie hiervoor ook de foto´s op de site, Theo bedankt en voor de volgende rit maak ik hem wat sneller.

De rit, start over de Henegouwerweg, leek ons niet verantwoord met zo.n grote groep, dus vertrokken wij vanuit ons zij-terrein langs de meubel toonzalen van Gouwe Meubel, richting Reeuwijk., Helaas zitten de snelle brommers altijd aan kop, dus 1 km. verder bij de Middelburgse weg in rijdende, meende ik dat alles achter me aan zat, maar helaas; de staart stond stil op de Brugweg door pech met een ketting, die door deze berijder met hulp van anderen is de verloren verbindings schalm met een dun ijzerdraadje geborgd. Het zijn ook wel techneuten! Het volgende probleem komt er dan meteen ook achteraan; ´n volgend pech geval, zodoende volgde een groep ons niet meer en zijn door een kaart leesfout de Kerkweg op gereden en wij tuften rechtdoor, ( dat komt ook, 50 jaar geleden heeft Gerard daar gewoond, was even niet bij de les) de volgende keer zijn er portofoons aanwezig en ga ik hiervoor met de pet rond!

Bij Reeuwijk brug een korte stop voor de achterblijvers, want door de te grote groep was het eind niet zichtbaar. Besloten is; wij gaan door! Een verkort stukje door een zeer mooi gebied van de plassen naar Driebruggen - Waarder en bij Nieuwerbrug stond onze bezem wagen bemand door Ed, die ons zou volgen zover dat kon, omdat Jan getracht had alléén maar paadjes en gesloten gebieden te berijden en niet de Provinciale wegen, zover dat mogelijk was,natuurlijk. Uiteraard moet je dan over de mooie tolbrug richting Woerden, daarna richting Zegveld en hoe verzint hij het, binnendoor naar de Meije,.Het was de bedoeling om naar de witte watertoren te gaan , deze is gebouwd in 1932, in de volksmond,´ Piet potlood ´ genoemd, maar de groep is te groot om dat goed uit te voeren, helaas! Doen we de volgende keer maar, we vervolgen onze weg langs de Meije en hier is naar mijn mening het Groene Hart op z´n mooist.

We volgden natuurlijk de Meije, richting Woerdense Verlaat, het knooppunt van vaarwegen, waar de Grecht in de Kromme Mijdrecht stroomt, en Jan heeft wat met dijkjes, U begrijpt natuurlijk allang dat we deze dijkjes ook volgden, richting de Hoef waar ons verzamelpunt en rust pauze geplant zijn. De Kromme Mijdrecht is een schilderachtig veen riviertje, precies op de grens van Zuid-Holland en Noord-Holland. In de weilanden er om heen liggen brede sloten, wat er op duidt dat de bodem dus drassig is en dat de boeren de sloten goed uitbaggeren om hun land mee op te hogen.

Na dit prachtige landschap,afwisselend met dijkhuisjes in zo´n mooie natuur - en zeker nu in de herfst - dat je door de bomen kan kijken dus ook veel meer kan zien dan wanneer de bomen vol blad zijn. Het is hier een heel mooi stukje Groene Hart, maar dan eindelijk gaat voor de zoveelse keer Jans hand naar rechts, en ja, daar is het restaurant ´de Strooppot´ , keurige parkeerplaats voor al het oldtimer bezit van ons. ´In no time´ was ´n ieder binnen, en het was vol; wat heet, ´ propvol´. Gerard van Buren had ons al eerder hier aangemeld, ik moest alleen even corrigeren dat we niet met 30 personen waren maar met een paar meer, geen enkel probleem, er was een goede bediening, uitstekend produkt en zeer vlot geleverd. Mijn compliment voor de bediening. Na een bakje koffie mijnerzijds kwam ik weer een beetje bij. Uiteindelijk vang ik de meeste wind en realiseerde me dat er nu aktie ondernomen moest worden en overleg met de staartgroep. Omdat mijn telefoon niet hoorbaar was door het gekwek van alle rijders, ben ik buiten maar gaan bellen. De bezemwagen had nog een klusje weggebracht en was in aantocht en daar kwam ook de laatste groep aanrijden en omdat een Kreidler bij Wilnis een klapband kreeg is hij bij Gerard achterop gegaan. De groep is ons wel gevolgd, maar kon ons niet inhalen. De bromfiets is na goed zoeken door ´ED bezem!´ opgehaald, Ed heeft ook nog benzine geleverd voor een bromfiets die droog stond en hierna weer verder kon; prima gedaan Ed!Inmiddels was er al wat ruimte gekomen in het restaurant, omdat er even een rokertje opgestoken moest worden,dus kon de late groep keurig aansluiten en Jan ook even ontspannen. Iedereen was nu aanwezig!

De pauze werd met een kwartiertje verlengd en de rijders stonden allemaal richting terug, maar daar heeft Jan nog nooit van gehoord. Als we gaan, gaan we ook verder, ´n ieder mocht weer zijn voertuig omdraaien en na werkoverleg met Gerard van Buren en Gilbert Pothoff is besloten om met een andere opstelling terug te rijden,( ik mos alwéér voorop,) Gerard voor het aansturen van de kruisingen en Gilbert met Mariska als laatste man-vrouw, dit werkt meteen veel beter en de groep blijft meer bij elkaar. Alhoewel de groep nog steeds te groot is, hebben we alleen maar problemen in het begin van de rit. Nu was het een hele mooie Zundapp die niet kon starten, Mariska van Dijk had ´Ed Bezem´ al gebeld, die er weer aan kwam en aan de overkant van het water zagen wij bij de blauwe Dapp en een enorme blauwe rookwolk; het hele restaurant was aan het oog onttrokken en dat uit zo.n klein brommertje, toen konden ze weer verder en sloten zich bij ons aan. Wij vervolgden onze weg aan de andere zijde van Kromme Mijdrecht. Het werd hier alleen wat smaller, zeg maar rustig zeer krapjes en natuurlijk had Jan er een behendigheidrit van gemaak; je moest een onverhard pad op en tussen 2 stalen hekken 80 cm breed doorrijden en dan weer dijkje naar beneden en weer omhoog. Dat was wel even kick; hierna door de Noordse Buurt, het is de laatste droogmakerij in Zuid Holland, vandaar die heerlijke dijkjes. De polder kwam pas in 1958 droog te liggen en is hierna door tuinders in gebruik genomen en gemaakt zoals het nu is en U voelt hem al, onze natuur (beschermers) phhffff.???? pleiten nu voor verplaatsing van deze tuinbouw.

Hierna langs de Noordeinderplas en door Nieuwkoop, richting Aarlanderveen tot de Oude Rijn; hier nam Jan even de verkeerde route, maar je moet het ook zo zien; Jan wordt al die tijd op z´n hielen gezeten door zo´n club bromfanaten, dan kan je wel eens ´n foutje maken en ze joegen Jan ook op. Bij Zwammerdam had Jan ook wat anders gepland, maar alles kwam toch nog goed! Door Oud Bodegraven en richting De Tempel naar Boskoop.Uiteraard moet het door het aller smalste padje van Boskoop 30 cm breed, links bomen, rechts diep water, hoe durft hij ons dit aan te doen???? Hierna natuurlijk door een mooi gebied, Zuidwijk en Randenburg en dan weer terug naar Clemens Kriek voor bitterballen en nog veel meer.

Iedereen was nog sneller binnen bij de henegouwer, dan bij het restaurant in de Hoef, maar dat kwam omdat clemens van de vrijwillige catering bier en bitterballen en zeer veel andere dingen al klaar had staan, de frituur werkte helaas op halve kracht, dus van de 300 bitterballen zijn er nog een paar over, U weet natuurlijk wel wat jan gaat eten de komende weken, zoals gebruikelijk komt er altijd een ander slot aan het einde dan men verwacht , nadat een ieder wat te drinken had, mocht .Gerard van Buren op de lift, zodat hij van grotere hoogte onze gasten toe kon spreken, verkort weergegeven, het was een prachtige dag, goed weer en een pluim voor alle rijders want zij hebben met ons deze dag gemaakt, bij de organisatie zijn wat kleine foutjes gemaakt, maar een ieder dacht daar juist heel positief over, e.a. was voor herhaling vatbaar, dus ook gelijk de voorjaars groene hart bloesem route in april 2008 mocht gerard promoten . waar we het zelfde concept gaan gebruiken, alleen dan met portefoons bij de voor en achter rijders, natuurlijk meld U zich dan wel tijdig aan, en wordt ook gewoon lid van n.v.c.

Het kon niet uitblijven, Gerard op grote hoogte, er was natuurlijk een presentje (boeket prachtige bloemen) voor, naar onze mening die speciale bromfiets etc. alhoewel ze allemaal mooi zijn, hier is onze keus
1, boeket bloemen voor bromfiets MAXWELL, ik meen dat deze toch ook niet alle daagse bromfiets door de Fa. J.Huige in Rotterdam verkocht is in ca. 1988
2,bromfiets DEMM, in de jaren 1960 kwamen de ranke italiaanse brommers hier bij ons in de mode,toevallig ben ik er ´n fan van, ik kon niet goed inschatten of het een sport de luxe was of een unificato,, ik hoop dat U mij vergeeft, voor mij was dit een hele mooie.
3,kreidler, van Jan van Spengen uit Boskoop,de reden is dat hij deze bromfiets een jaar geleden gekocht heeft als roestbak, zo.n zelfde type heeft hij ca 20 jaar geleden in zijn jongens jaren gehad,en is nu door hem zelf helemaal,orgineel gerestaureerd , vraag hem niet naar de tijd die het gekost heeft, mijn compliment hiervoor.
4, Natuurlijk was er een charmante dame die de rit uitgereden had, en natuurlijk krijgt zij van ons een boeket bloemen,gefeliciteerd.
5, ook een charmante dame die bij pappa achterop zat krijgt een boeket bloemen, hopelijk rijdt ze over enige jaren ook mee, en dan natuurlijk met de hele familie.
de 5e was bestemd voor de mooie puch, maar helaas was hij niet aanwezig dus is dit door gegeven naar het volgend merk alsmede de 6e bos bloemen ook door schoof,
natuurlijk vergeten wij niet onze zij en achter rijder Gilbert Pothoff met achterop mariska van Dijk, zij gaan naar huis met een mooi boeket
ook niet vergeten natuurlijk onze catering man, Clemens kriek, bedankt voor je inzet en een bos bloemen,
ook voor de hulp van dhr. leeuwerik, + bloemen,
voor bezem ED, die er nog niet was, omdat bijna bij het eindpunt in zuidwijk een Batavus-mondial die ook al een klapband kreeg en door bezem Ed is deze bromfiets bij de fietsenmaker afgezet in waddinxveen. service tot aan het eind, onze dank voor bezem ED. (graag in april 2008 weer ed)
na 9 bossen bloemen uitgedeeld te hebben was er nu nog maar één over, en verdient heeft hij het, Gerard van Buren, bedankt voor je adviesen en de hulp, ik hoop nog meer ritten met je te doen, ik bedank ook alle helpers die dit mogelijk gemaakt hebben en alle deelnemers tot volgend jaar, in april bij de bloesem rit, zie de agenda van www.nieuweveteranenclub.nl

Jan Uitenbroek


Fotos Toerrit "Waddinxveen"
Pagina reeds : 2579 keer bezocht

Copyright © Whoosh 2018