NVC Nieuwe Veteranen Club
Regio Noord-West
Homepage Over ons Merken Regio´s Nieuws Agenda E-kaart Contact Gastenboek
Foto´s: Batavus Simson Yamaha ´Mijn Tweewieler´ Ledenservice Advertentie´s
Regio´s > Regio Noord-West
Verslag Wil Hartog brommerit Opdam 12 aug. 2007

Hoort zegt het voort, aldus een antiek gezegde dat zeker gold voor de brommerit in Opdam. Deelnemers kwamen in groepen uit alle hoeken van de regio naar Nelly`s café waar de parkeerplaats achter te klein bleek voor de grote hoeveelheid bromfietsen. Een gedeelte van de mensen parkeerden hun rossen maar in de Dorpstraat. Ruim 140 bromfietsers hebben door de goede weersvoorspelling de kans gegrepen om met ons de prachtige toerrit van 63 kilometer lengte te rijden. Adrie Munster had de rit uitgezet met zoveel mogelijk dijkjes en mooie weggetjes. Goed werk van Adrie want er zat maar 1 verkeerslicht in de route doorrijden dus verzekert. En dat was maar goed ook met zoveel mensen.

De diversiteit aan bromfietsen was behoorlijk, naast de grote merken Kreidler en Zundapp, zag je sportieve Italianen waaronder Motom Garreli Demm Morini Malaguti. Voorts een wel zeer aan Sparta gerelateerde driewielige Apollo invalide brommer waarvan de rijder de elektrische startende Sachsmotor demonstreerde. De man had zich geheel op de rit voorberijd, alleen zijn banden waren wel heel erg slap. Klopt hoor, maar als ik ze hard oppomp rammel ik zelf uit de stoel vandaan dus vandaar. Locomotief twee stuks nog wel, een B2 uit 1956 in geheel originele staat die tot nog toe aan de handen van een restaurateur heeft weten te ontkomen maar volgens de heer Admiraal komt daar binnenkort verandering in. Een tot in de puntjes gerestaureerde Locomotief B1 van 1955 met zwart wit banden, misschien wel mooier dan de fabriek hem ooit afleverde. De terecht trotse heer Dolman is ruim een jaar met de restauratie bezig geweest en zei dat de B2 op de lange afstand zelfs nog beter bevalt dan zijn Zundapp omdat hij met deze brommer na een rit hoegenaamd geen last van zijn rug heeft. Ook de heer Pol uit Hoorn met zijn gerestaureerde Berini m21 was aanwezig.”Je moet het maar niet verder vertellen hoor maar ik heb de roterende inlaat van de motor veranderd en de carburateur aangepast, je ziet er aan de buitenkant niks van maar hij rijd nu wel 75 kilometer per uur. Het is een soort Beriniwolf in schaapskleren geworden. Volgens de leraar autotechniek niet eens zo een moeilijke klus, ja als je toch bezig bent moet je zoiets natuurlijk meteen meenemen.”Ik breng het motorblok van mijn Honda C310 terug na v.d. Heuvel omdat hij rookt als een ketter en verbruikt veel olie, volgens de heer Verlaat uit Medemblik zijn ze daar tijdens de revisie de afsluitringen voor de klepstelen vergeten te monteren. En nou maar hopen dat ik geen klachten van de mensen achter me krijg die last hebben van de rook.

Om elf uur startte Adrie zijn Kreidler om zich voor de rit op te stellen, door het enorme lange lint van bromfietsers was hij achteraan moeilijk te zien. Gelukkig was voor hem het startsein net zichtbaar en onder toeziend oog van uitgelopen Obdam zijn we weggereden. Machtig al die groene dijken molens en gemaaltjes, Gelukkig heeft de vooruitgang hier nog niet toegeslagen. In de buurt van Veenhuizen viel de Motom uit, rijden jullie maar door hoor ik heb dit wel vaker gehad met een ander bougietje doet hij het wel weer. Mooi als mensen zichzelf met zoiets redden omdat je als laatste rijder door de voorrijder anders niet meer wordt gezien. Je kan met zoveel rijders niet even stoppen, omdat dit tot onbegrip kan leiden en mensen niet weten waar ze aan toe zijn. Overal waar we langsreden kwamen mensen uit hun huizen, nog nooit hadden ze zoveel oude bromfietsen bij elkaar gezien. Aanmoedigend met hun duim omhoog stonden ze van ons rijdend museum te genieten. Rijders met opgevoerde blokken lieten zich bewust afzakken om dan al blazende weer terug te komen om de boel schoon te branden. Adrie hield bewust het tempo laag omdat je met zoveel rijders anders onverantwoorde situaties krijgt. Bij Nieuwe Niedorp stond een Kreidler stil, issie stuk? “een Keidler stuk? man dat kan toch helemaal niet, een Kreidler gaat niet stuk ik had alleen maar last van zo,n rotvlieg in mijn helm rijden maar hoor. En zo ploegden we rustig verder door het landschap.

De pauze hadden we bij het motoren museum in Niewe Niedorp, oorspronkelijk was dit bij een restaurant gepland maar door vakantieperikelen was de uitbater niet aanwezig. Het museum was de dichtstbijzijnde gelegenheid. Ondanks de inzet van vrijwilligers mopperden een paar mensen over lange wachttijden voor een bakkie koffie en het feit dat er geen broodjes werden verkocht. Maar wat wil je ook met meer dan 140 mensen, gelukkig hadden de meeste brood mee. Het was dus voor diegene die uitgebreid wilden lunchen Sonja Bakkeren geblazen, en voor diegene die nu juist een baaldag hadden dubbele pech. We hadden ongeveer 45 deelnemers verwacht maar met zoveel mensen tegelijk heb je nou eenmaal overal waar je komt wachttijden.

Rond half twee zijn we weer vertrokken richting Hoogwoud, deden Aardswoud Spanbroek
Gouwe en Zandwerven aan. Tegen drie,en reden we Opdam weer binnen, deelnemers complimenteerden Adrie met de rit die ze hadden gereden en gaven aan volgend jaar weer van de partij te zullen zijn. We hebben in het café nog zitten kletsen, deze brommerhobbydag is met zoveel mensen goed verlopen en er zijn geen valpartijen en andere rotdingen gebeurd. Voor een verloop als dit tekenen we het volgende jaar gewoon weer.
Jaap Kraay

Pagina reeds : 2661 keer bezocht

Copyright © Whoosh 2018